Crumble
De Crumble kwam ik tegen op de laatste Bett show en is een eenvoudige controller. Dit is een apparaatje dat je met een gewone computer moet programmeren. Het programma wordt via een USB-kabel van de computer overgezet naar de Crumble. Als je de USB-kabel losmaakt dan zit het programma nog steeds in de Crumble.
Een ander voorbeeld van een controller is de Arduino, maar ook in veel apparaten wordt een controller gebruikt (bijvoorbeeld Senseo).
Op de Crumble kan je schakelaars, led’s, motortjes en allerlei andere elektrische onderdelen aansluiten.
De software om een Crumble te programmeren lijkt erg veel op Scratch. De Crumble zelf kost ongeveer € 15.
CrumbleBot
De CrumbleBot (ca. € 40,00) is een uitbreiding waarmee je een Crumble verandert in een robot. In het bouwpakketje zit alles wat je nodig hebt voor de uitbreiding. De Crumble wordt vastgeschroefd op de robot. Het is daarom handig om voor je CrumbleBot ook een losse Crumble te bestellen.
De twee motortjes op de de print van de CrumbleBot zijn al aangesloten. Op de CrumbleBot zitten ook leds, optische sensoren en een schakelaar. Deze sluit je aan met de meegeleverde snoertjes. Op de foto hieronder zie je hoe je dat doet. In plaats van 3 AA-batterijen komt de voeding hier uit een (oplaadbare) USB-powerbank.
Op http://4tronix.co.uk/blog/?p=1004 vindt je een uitgebreide bouwbeschrijving en een paar voorbeelden van programma’s. Ik heb ook wat geëxperimenteerd op deze pagina beschrijf ik hoe je de CrumbleBot een lijn kunt laten volgen.
Handige links
- Lesbrief van Laurens Korste
- Leverancier Redfern Electronics
- Getting started guide
- Leverancier 4tronix (hebben leuke uitbreidingen voor de Crumble)
- Praktische toepassingen en (Engelstalige) crumblekaarten http://code-it.co.uk/crumble/crumble