De Rijzert – Computerspel bouwen

Print Friendly, PDF & Email

Jasper Krielaars (Digitaal Atelier Huis73) en ik verzorgen een serie van 8 workshops waarin leerlingen van De Rijzert in ‘s-Hertogenbosch een computerspel gaan bouwen.

We werken met de programmeertaal Scratch.

Workshop 1 (28-11-2022): Kennismaken met Scratch

We hebben geleerd:

  • Wat sprites zijn.
  • Hoe je een sprite met de pijltjestoetsen van je toetsenbord kan laten bewegen.
  • Hoe je detecteert of een sprite een gekleurd vlak raakt.
  • Hoe je geluid aan een sprite toevoegt.

Hieronder kan je de instructie downloaden:


Workshop 2 (5-12-2022): Bewegende hindernis, puntentelling en timer

De vorige keer waren we hier gebleven:


In deze workshop bouwen we een bewegende hindernis en gebruiken we variabelen om een puntentelling en een timer aan ons eerste spel toe te voegen.


Workshop 3 (12-12-2022)

https://scratch.mit.edu/projects/772682333


Workshop 4 (19-12-2022)

  1. Coördinaten (x en y)
  2. Appelvangspel

Dit is de start voor het appelvangspel: https://scratch.mit.edu/projects/778653643

Op het werkblad zie je welke blokjes bij iedere sprite horen:

  • Bouw eerst het programma volgens de opdracht
  • Laat het spel er heel anders uitzien door:
    • Alle sprites te veranderen
    • De achtergronden te veranderen
    • Geluiden toe te voegen

De volgende workshops gaan we verder met dit programma, zorg er dus voor dat je het goed opslaat!


Workshop 5 (9-1-2023)

Vandaag hebben we een game controller gebouwd.

Deze hebben we eerst getest op https://gamepad-tester.com/ en daarna hebben onze controllers ook nog getest in een echte game!


Workshop 6 (16-1-2023)

Vandaag gaan we twee dingen doen:

  1. Een plugin installeren waarmee de game controller ook in Scratch kan worden gebruikt.
  2. Het appelvangspel uitbreiden.
1. Plugin voor game controller
  • Scratch kan onze game controller net herkennen.
  • Met een plugin in de browser Chrome zetten we de signalen van de game controller om naar toetsen.
  • Scratch kan deze toetsen wel herkennen.
  1. Open Chrome
  2. Ga naar https://chrome.google.com/webstore/detail/scratch-addons/fbeffbjdlemaoicjdapfpikkikjoneco
  3. Klik op Toevoegen aan Chrome
  4. Chrome controleert of de plugin veilig is
  5. Klik op Extensie toevoegen
  6. Als dit is gebeurd zie je dit scherm:
  7. In het filmpje hieronder zie je hoe je de plugin instelt en wat je in Scratch ziet:
  8. Open het appelvangspel en stel de plugin in zodat je de kat kan besturen met de joystick op je game controller.
2. Het appelvangspel uitbreiden

We waren hier de vorige keer gebleven.

We gaan het appelvangspel uitbreiden met een banaan die af en toe in beeld komt.

  • Als je op de spatiebalk drukt als de banaan in beeld is, Verdien je extra speeltijd.
  • Als je drukt als de banaan NIET in beeld is, is het spel afgelopen.

Workshop 7 (23-1-2023)

Dit is de laatste workshop. We hebben nog één sprite aan het spel toegevoegd. Deze sprite is het startscherm. Het hele spel staat hier.