Scratch conference 2016 (MIT Boston) – Dag 1

Dit is mijn 1e blog vanaf de Scratch conferentie bij het MIT in Boston. De Nederlandse delegatie bestaat uit Joek van Montfort (organisator van de Scratch conferentie 2015 in Amsterdam en mijzelf.)

In deze blog blik ik terug op:

De opening

Mitch Resnick directeur van de Lifelong kindergartengroep van het Media laboratory van het Massachusetts Institute of Technology opende vanmorgen de 7e Scratch conferentie (Thema: Many Paths, Many Styles). Dit is de 5e conferentie bij het MIT in Boston. Vorig jaar werd de conferentie gehouden uit Amsterdam en in 2013 in Barcelona.

Samen met 25 landen luisterde ik naar Mitch’ indrukwekkende keynote (http://webcast.mit.edu/sum2016/scratch/1631/index-d1.html).

Deze begon met het noemen van wat getallen:

  • Ruim 300 deelnemers uit 25 landen. Zeker 1/3 deel komt niet uit de US.
  • Iedere dag worden 20.000 projecten gedeeld via https://scratch.mit.edu/

Mitch: De deelnemers aan deze conferentie komen uit verschillende werkvelden, maar delen wel dezelfde waarden. Scratch is meer dan een programmeertaal.

Dit laatste werd ondersteund door quotes uit verschillende mailberichten. Kinderen schreven hoe belangrijk Scratch voor ze is. Het gaat dan niet alleen om het programmeren, maar vooral om de community die gebruik maakt van Scratch.

Taryn Basel (bubble103)

Taryn Basel uit Zuid Afrika (Scratchnaam bubble103) is 16 jaar en werd door Mitch geïnterviewd over de indrukwekkende animaties die ze met Scratch heeft gemaakt. De 1e kennismaking met Scratch vijf jaar geleden was geen succes omdat toen eigenlijk alleen maar werd uitgelegd/verteld hoe je de blokken moet slepen.

Pas nadat ze zelf aan de slag kon gaan met Scratch en doorkreeg hoe je animaties met Scratch kan maken raakte ze verslaafd aan Scratch. Haar projecten kregen al snel veel aandacht uit de community en de community hielp haar ook met het oplossen van problemen die ze bij haar projecten tegenkwam.

Naast hele mooie animaties, bouwde Taryn in Scratch ook de nodige tutorials over het gebruik van Scratch.

Seymour Papert

Het was Mitch’ bedoeling om in deze keynote wat uitgebreider in te gaan op de toekomst van Scratch (Teacher accounts en Next generation Scratch).

Op 31 juli overleed echter Seymour Papert. Hij was één van de grondleggers van de programmeertaal Logo. Mitch heeft nauw met Seymour samengewerkt  en had het duidelijk moeilijk met dit deel van de keynote. Nog vóór Mitch verder kon gaan met zijn verhaal kreeg Seymour postuum een staande ovatie.

In een video die gemaakt werd n.a.v. de 30-jarige samenwerking tussen Lego en het MIT Medialab werd duidelijk wat Seymour heeft betekend.

Mitch noemde zes uitgangspunten/uitspraken van Seymour:

Constructionism (not instructionism)

Het is belangrijk dat kinderen iets maken. Door verschillende deelnemers werd Seymour de Patron Saint van de Maker Movement genoemd.

Objects to Think With

Seymour vond dat kinderen vooral leerden door met tastbare dingen bezig te zijn. Zelf had hij als kind veel geleerd door het demonteren van versnellingsbakken. De turtle (schildpad) was om deze reden ook de basis van Logo. In Scratch is de sprite (bijvoorbeeld de Scratch kat) het object waar je je mee kan identificeren.

Powerful Ideas

Het gaat niet alleen om het programmeren. Het gaat om het grote idee erachter. Een concept als feedback was aanvankelijk alleen maar in gebruik in de wetenschappelijke wereld. Door kinderen echter te laten programmeren, maken ze hier ook kennis mee en leren ze feedback ook in andere situaties toe te passen.

Samba Schools

Seymour refereerde aan de Braziliaanse Sambo Schools om aan te geven dat het er bij computing ook om gaat om mensen bij elkaar te brengen om met en van elkaar te leren.

Hard Fun

It is hard but it is fun. Kinderen willen geen makkelijke dingen doen, ze willen en uitdaging. Plezier komt van de betrokkenheid bij wat je doet. Kinderen willen hard werken.

Epistemological Pluralism

Er zijn verschillende manieren om jezelf en de wereld te begrijpen. Er zijn ook verschillende manieren om te leren. Je hebt de planners en de knutselaars (thinkerers).

Met dit laatste maakte Mitch precies duidelijk wat er met het thema van de conferentie werd bedoeld:

Many Paths, Many Styles


Workshop 1: Scratch Extensions mashup

Het aanbod op deze conferentie is overweldigend en er zijn meer activiteiten en het maken van een keuze is eigenlijk ondoenlijk. Vanmorgen had ik mij ingeschreven voor een workshop van Kreg Henning (Lesley University) over ScratchX.

ScratchX (http://scratchx.org/) is een aangepaste versie van Scratch waarin je zelf extensies kan ontwikkelen en toevoegen. Zoals het woord al zegt krijgt Scratch met een extensie een uitbreiding van de bestaande mogelijkheden. Extensies kunnen te maken hebben met extra hardware, maar ook met nieuwe softwarematige mogelijkheden. In deze workshop konden we zelf aan de slag met verschillende van deze extensies. Een paar van de extensies waar ik mee heb gespeeld:

Volg ISS

Met deze extensie kan je in Scratch de positie van het internationale ruimtestation ISS opvragen en deze informatie gebruiken om bijvoorbeeld sprits op het scherm te positioneren.

Weerstation

Hiermee vraag je online weerrapporten op (via http://openweathermap.org/). Het kan dan gaan om bijvoorbeeld de temperatuur, neerslag en bewolking. Het leuke is dat de extensie de waarden in een variabele plaatst waardoor je bijvoorbeeld een wolk op het scherm donkerder laat worden als het weer in het echt ook bewolkter wordt.

Arduino

Met deze zeer uitgebreide extensie kan je vanuit Scratch een Arduino besturen en uitlezen. In tegensteling tot S4A (Scratch for Arduino) werkt de extensie met Scratch 2.0 en is ook online te gebruiken.

Twitter

Met deze eenvoudige extensie kan je tweets opvragen en als tekst in je Scratch project laten verschijnen.

littleBits

Dit is een doorontwikkeling van de Arduino extensie waarmee je Scratch eenvoudig laat communiceren met de littleBits blokjes. Het werkt hartstikke mooi, maar ik blijf de littleBits blokjes toch te fragiel vinden voor gebruik in het onderwijs.

Op dit moment zijn er 20 extensions en iedereen kan zijn eigen extensies ontwikkelen.


Workshop 2: Exploring ideas with GP

Voor de middag had ik een plaatsje weten te bemachtigen bij de workshop General Purpose Blocks (GP) van John Maloney. De belangstelling voor deze workshop over een ‘uitgebreidere’ versie van Scratch was enorm.

John heeft als ontwikkelaar eerder aan Scratch gewerkt en werkt nu samen met zijn team aan GP, een programmeeromgeving voor iedereen die na Scratch meer wil. GP is nog een codenaam en de uiteindelijke naam zal waarschijnlijk GP is nog een codenaam en de uiteindelijke naam wordt waarschijnlijk Hyperblocks.

GP is:

  1. ook bedoeld als simulatie-omgeving;
  2. ook bedoeld voor volwassenen die (nog) geen programmeurs zijn;
  3. een extensible programmeeromgeving en heeft de mogelijkheid om er zelfstandige applicaties mee te maken;
  4. een systeem wordt waarmee je de eerste ervaring met programmeren kan opdoen, maar later ook grotere projecten mee kan maken.

Blok- en een beetje tekst georiënteerd

Net als in Scratch programmeer je dor het slepen van blokjes, maar je kan het ontwikkelproces versnellen doordat je blokjes kan kiezen door de eerste letters van de naam van en blokje te typen.

Starters gebruiken GP in de usermode. Wanneer je echter vertrouwd bent met GP kan je ook overschakelen naar de developersmode. In deze mode is er een beperkte mogelijkheid om tekst-based te programmeren.

Aan de slag

Als deelnemers aan de workshop konden we aan de slag met alphaversie 55.

Een groot verschil met Scratch is dat GP werkt met classes. Hierdoor kan je gedrag van veel objecten in één keer aanpassen. GP bleek ook erg snel te zijn. Het was geen probleem om het spectrum van het omgevingsgeluid te tonen.

Als gebruiker kan je eigen graphics programmeren (in Scratch kan je deze alleen tekenen of importeren). Ook is het mogelijk om methoden (blokken) te definiëren en op verschillende plaatsen in je programma of een ander programma te gebruiken.

GP is snel genoeg om geluid te analyseren (volume en spectrum).

Nog wel even wachten

GP is bedoeld voor doelgroep vanaf 12 jaar (en zou hiermee goed bruikbaar zijn in het voortgezet onderwijs). De ontwikkeling is nog steeds in volle gang (tijdens de workshop werden kwamen verschillende bugs aan het licht) en de ontwikkelaars verwachten dat de eerste echte betaversie over een jaar beschikbaar zal zijn.