Codewerkplaats Les 5 (Luidspreker)

Dit is al de vijfde les. Deze les gaan we de luidspreker aansluiten en programmeren. Ook leren we hoe we de seriële monitor gebruiken.

Naar de andere lessen

Luidspreker [↑]

 

Deze luidspreker sluiten we aan op pin 8 van de Arduino.

 

Het pennetje waarbij het min-teken staat komt aan de GND (zwarte draad)

 

Zo sluit je de luidspreker aan op pin 8 van de Arduino

Luidspreker op het chassis schroeven [↑]

Voor het bevestigen gebruiken we wat dunnere schroeven (M2,5 x 16) met kleinere moertjes en twee afstandsbusjes van 5 mm.

Het programma [↑]

Met het programma hieronder kunnen we de knoppen van de afstandsbediening hiervoor gebruiken:

Knop Doet dit
2 Ga vooruit
8 Ga achteruit
4 Draai links
6 Draai rechts
5 STOP
EQ Koplampen AAN/UIT
CH- Mode Ultrasoon, het karretje rijdt vanzelf en ontwijkt objecten die in de weg staan.
CH+ Speel geluid

Bibliotheken [↑]

Zorg dat je deze libraries in de IDE hebt geladen:

  • L298N
  • NewPing (is niet meer nodig)
  • IRremote

De code [↑]

Kopieer de code hieronder en plak deze in de IDE op je laptop:

Over de functieSpeelToon

Voor het afspelen vaneen toon zit er in het programma een speciale functie functieSpeelToon().

In de buurt van regel 85 zie je deze code

Je ziet hier een lus die 5 keer wordt afgespeeld.

Bij het aanroepen van functieSpeelToon geven we drie getallen mee:

  • Het eerste getal geeft aan op welke pin de luidspreker is aangesloten. Eerder hebben we een variabele pinZoemer gemaakt en deze de waarde 8 gegeven.
  • Het tweede getal is de hoogte van de toon in Hertz.
  • Het derde getal geeft aan hoeveel milliseconden de toon moet duren.

Tonen

Pas het programma zo aan dat deze tonen worden gespeeld:

  1. 262 Hz
  2. 294 Hz
  3. 262 Hz
  4. 349 Hz
  5. 330 Hz
  6. 294 Hz
  7. 262 Hz
  8. 392 Hz
  9. 349 Hz
  10. 330 Hz
  11. 262 Hz
  12. 440 Hz
  13. 349 Hz
  14. 392 Hz
  15. 349 Hz

Seriële monitor

In het programma kom je een paar keer de opdracht Serial.Println() tegen.

Hiermee wordt via de USB-kabel informatie van de Arduino naar de IDE gestuurd.

Hieronder zie je een eenvoudig programma dat telt van 0 tot oneindig.

Om de waarde van teller in de Arduino IDE te laten zien moet de Arduino via een USB-kabel met de laptop zijn verbonden.

Klik op de knop Serial Monitor boven in het scherm.

Je kan nu meelezen met de Arduino

9600?

De Seriële monitor kan werken op verschillende snelheden. Het is belangrijk dat de snelheid die je in het programma (groen) en de seriële monitor dezelfde snelheid instelt. 9600 is een veelgebruikte snelheid.

 

Link naar de website [↑]

Colofon [↑]

Huis73 maakte het mogelijk om deze lessen te schrijven en organiseert de lessen.
Digitaal Atelier had de spullen voor het lasersnijden en 3d-printen van de onderdelen en is ook nog eens een hartstikke leuke ruimte waar iedereen hartstikke leuke dingen kan doen.
Stichting Leaphy was de eerste die in Nederland op grote schaal Arduino-robotkarretjes beschikbaar stelde en ook nog eens de programmeeromgeving Leaphy Easybloqs ontwikkelde en voor iedereen beschikbaar stelt.
CodeKids bedacht de lessen, ontwikkelde een eigen (goedkoper) karretje en verzorgt de lessen.
Iedereen mag materiaal uit deze lessen (her)gebruiken als daarbij de bron (www.codekids.nl) wordt vermeld.