Computational Thinking

Een paar jaar geleden dachten we bij het Programmeren op school vooral over het schrijven van computerprogramma’s. De laatste jaren komen we steeds vaker de term Computational Thinking (CT) tegen. Hiervoor ben ik nog steeds geen goede Nederlandse vertaling tegengekomen.

Wat is Computational Thinking en wat kan je er mee?

Computational Thinking is denken op een manier dat een computer daar iets mee kan. Het is nadrukkelijk niet denken als een computer. Deze vaardigheid komt niet alleen van pas bij het schrijven van een computerprogramma, maar ook bij hele andere zaken als het schrijven van een werkstuk of het bakken van een appeltaart. CT is hiermee ook één van de 21e eeuwse vaardigheden.

21e eeuwse vaardigheden

De Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) noemt als doel van Computational Thinking:

Problemen op een zodanige manier formuleren dat het mogelijk wordt om een computer of ander gereedschap te gebruiken om het probleem op te lossen.

Deze definitie is overgenomen van The International Society for Technology in Education (ISTE).

In een voorbeeldmatig leerplankader van de SLO worden 9 onderwerpen van Computational Thinking genoemd (zie tabel hieronder).

Zoals de naam al doet vermoeden, is het leerplankader vrij abstract. Gelukkig is er op basis van het leerplankader vanuit het PO Doorbraakproject Slimmer Leren met ICT 2015-2016 ook een leerlijn Programmeren in het PO ontwikkeld. Deze bevat wel praktische activiteiten voor onder-, midden- en bovenbouw.

Maar …

… de schrijvers van de leerlijn hebben ervoor gekozen om niet de negen onderwerpen van de SLO te kopiëren, maar om “eigen” begrippen te gebruiken. Deze keuze komt voort uit de gedachte om de leerlijn goed praktisch toepasbaar te maken voor leerkrachten, met eenduidige en herkenbare begrippen.

Tien begrippen Leerlijn Programmeren in het PO Negen onderwerpen SLO
  1. Algoritmes
  2. Decompositie
  3. Patronen
  4. Herhaling
  5. Fouten
  6. Voorwaarden
  7. Abstractie
  8. Functie
  9. Variabele
  10. Representatie
  1. Gegevens verzamelen
  2. Gegevens analyseren
  3. Gegevens visualiseren
  4. Probleem decompositie
  5. Abstractie
  6. Algoritmes en procedures
  7. Automatisering
  8. Simulatie en modellering
  9. Parallellisatie

Computational Thinking op school

Computational Thinking vaardigheden komen niet alleen van pas bij het schrijven van een computerprogramma, maar ook bij veel andere activiteiten. Voor bijna geen enkele activiteit die wordt aangeboden in de Leerlijn Programmeren in het PO heb je een computer nodig, ze zijn unplugged en vragen weinig voorbereidingstijd.