CodeBug

De CodeBug is een eenvoudige controller die wordt geprogrammeerd met Blocky. Hij valt in dezelfde prijsklasse als de Crumble, en heeft wat meer mogelijkheden. Ik vermoed dat de makers hebben gekeken naar de BBC micro:bit, die medio 2016 beschikbaar komt in Engeland.

De CodeBug is een grappig vormgegeven printplaatje met daarop een raster van 5 x 5 ledjes (de sprite), twee schakelaars en 6 pootjes (legs) die je kan gebruiken als in- of uitgang. Aan de achterkant is ruimte voor een CR2032 batterij (dezelfde die ook in theelichtjes worden gebruikt) en aan de onderkant zit een connector (extension header) waarmee je de CodeBug kan aansluiten op een Raspberry Pi of waar je een optionele staart (’tail’) kan aansluiten.

Hieronder een video van één de leveranciers. De CodeBug is ook direct bij de makers te bestellen: http://www.codebug.org.uk/shop/

CodeBug programmeren

CodeBug programma’s schrijf je in Blocky, dit is een blok georiënteerde programmeertaal van Google.

Als het programma klaar is dan kan je het online testen in de emulator van het programmeerscherm. Doet het programma wat je wilt dan kan je het downloaden en kopiëren naar de CodeBug. Dit gaat bijna hetzelfde als het kopiëren van een bestand naar een USB-stick.

Voordat je het gedownloade programma naar de CodeBug kan kopiëren, moet je deze eerst in de programmeermodus zetten. Dit doe je door bij het insteken van de micro-USB stekker knop A ingedrukt te houden. Op je PC verschijnt de CodeBug als extra disk en op de CodeBug gaat de led linksboven knipperen. Dit betekent dat de CodeBug wacht op een nieuw programma.

codebug01

Als het gedownloade programma (.cbg-bestand) helemaal is gekopieerd, gaat de led rechtsboven branden.

Om het programma te starten druk je op knop B.

TIP

Het telkens opnieuw loskoppelen en aansluiten van de micro-USB is volgens mij niet bevorderlijk voor de levensduur van de CodeBug. Je kan de CodeBug ook in de programmeermodus zetten door de knoppen A en B minimaal 10 seconde ingedrukt te houden en daarna knop B los te laten.

Dingen aansluiten via de poten (legs)

De CodeBug heeft zes poten (legs). Twee hiervan zijn de plus (PWR) en de min (GND) en de andere vier poten (0 t/m 3) kan je gebruiken om dingen aan te sluiten zoals bijvoorbeeld schakelaars en ledjes. Één van de leuke dingen is dat je de ingangen op eenzelfde manier kan gebruiken als een Makey Makey en het programma dus kan besturen door via het lichaam verbinding te maken tussen de GND-aansluiting en één van de aansluitingen 0 t/m 3.

Dingen aansluiten via de extension header

Op http://www.codebug.org.uk/shop/ staan verschillende uitbreidingen waarmee je meerdere meerkleurenled’s kan aansluiten. Ik heb deze in werking gezien tijdens de BETT, maar er zelf nog niet mee kunnen experimenteren.

CodeBug aansluiten op Raspberry Pi

Dit houd je nog van mij tegoed. Volgens de documentatie kan de CodeBug (aangesloten op een Raspberry Pi) worden geprogrammeerd met Phyton.

Vergelijking Crumble – CodeBug

Klik hier